בעשורים האחרונים אנו עדים למגמה שהיא לא פחות ממהפכה צרכנית שמשנה את פני עולם הצרכנות. אחוז הקניות בחנויות המסורתיות הולך ויורד בעוד שהרכישות באתרי האינטרנט הולכים ועולים בקצב מסחרר. המגמה בולטת במיוחד בארה"ב אך גם בישראל אנו עדים בימים האחרונים לוויכוח בין ענקיות הקמעונאות לבין רשויות המס בדבר רצונן של הראשונות להכיל מיסי רכישה ומע"מ על קניות שמתבצעות בחנויות אינטרנטיות מעבר לים.
נראה שאי אפשר לעצור את המגמה. מחירים זולים, חיסכון בזמן ושירות שהולך ומשתפר, הם רק חלק מהסיבות לנטישת החנויות בקניונים ומעבר לרכישה אונליין. אם אתם בעלי עסק שמוכר מוצרים פיזיים, אין לכם יותר מדי אפשרויות מלבד לשפר את איכות השירות האינטרנטי. איך עושים את זה? לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם להכפיל ואף יותר מזה את המכירות באינטרנט.
אתר אינטרנט שימושי ומזמין
השלב הראשון במכירת מוצרי באינטרנט היא להקים חנות איכותית שתשלב בין יופי לבין נוחות משתמש ופונקציונאליות.
בנקודה זו הרבה מאוד בעלי עסקים נוטים ללכת בעקבות הלב ולהשקיע מאמצים אדירים בעיצוב – דבר שגוזל חודשים במקרה הטוב ולא תמיד משמש את הלקוח. למה הכוונה? כיום למעלה מ-50% מהמכירות ברשת האינטרנט נעשות באמצעות מכשירים ניידים (סמרטפונים). אתם באמת חושבים שהוספת סליידר כזה או אחר באמת תגדיל את המכירות באתר? התשובה בדרך כלל תהיה שלילית. מעבר לכך, הוספת אלמנטים עם פיצ'רים מתוחכמים, עשויים שלא להראות טוב במסכים קטנים וחמור יותר, להאט את קצב פעילותו של האתר ולגרום לנטישה של לקוחות!
אז מה עושים? לא בכדי כיום המגמה השולטת בעיצוב האתרים הוא לעשות שימוש בעיצוב נקי ופונקציונאלי תוך הקפדה על בחירת צבעים נכונה, תמונות איכותיות ומתן דגש באופי פעילותו של האתר – כזה שיהיה מהיר, מאובטח ובעיקר – נוח לשימוש.
המחשבה שצריכה להנחות אתכם היא כיצד להפיק את המרב מהגולשים שכבר הגיעו לאתר וכיצד ניתן לספק להם את הסביבה הנוחה ביות לבצע רכישה של מספר מוצרים גדול ככל שניתן.
תכננו את החנות האינטרנטית כך שתראה מקצועית וממוקדת במטרת הלקוח – לקבל מידע על המוצר באופן הטוב ביותר תוך מחשבה על ניווט קל ונוח והדגשת סעיף המבצעים ואפשרות לרכישה מהירה של מוצרים קשורים. אם אפשר, נסו להימנע מרישום מוקדם לאתר ומכל צעד אשר מגדיל את המרחק בין כניסה לאתר לבין רכישה. ככל שיש יותר שלבים, כך אתם עשויים לאבד את הלקוח.
רוצים ללמוד מהגדולים? תראו מה עושים באמזון או באלי אקספרס. באתרים האלה יכול הגולש לרכוש בלחיצת כפתור כמעט כל מוצר, אפילו מבלי לפתוח את הארנק ולהוציא את כרטיס האשראי…
מעבר לכל אלה, זכרו שהלקוח אינו רואה אתכם באופן פיזי ולכן חשוב להדגיש את איכויות המותג ולנסות ולבדל את איכות השירות הניתן ככל האפשר לרבות שימוש באמצעי אבטחה, שירות לקוחות זמין, משלוח חינם, מענה מהיר (אפשרות לצ'אט) ועוד. את כל האמצעים הללו מומלץ להדגיש באופן וויזואלי כך שהגולש יבין את המסר במהירות, דבר שניתן להשיג באמצעות שימוש בתמונות ואייקונים.
מערך משלוחים מקצועי
נגענו מעט בנושא המשלוחים בפסקה הקודמת אך חשוב להדגיש זאת – המשלוחים בחנות האינטרנטית שלכם הם אחד הגורמים שישפיעו על הרכישות כמו גם על כמות הלקוחות החוזרים והמוניטין שלכם בענף.
צריך לזכור שמשלוחים הם אחד הדברים שמבדלים את החנות הפיזית מהחנות האינטרנטית ולכן צריך להשקיע בכך מחשבה הן מבחינת האיכות והן מבחינת עלויות התפעול.
תוכלו להשיג את המטרה על ידי מיקור חוץ של שירותי המשלוח. ישנן הרבה מאוד חברות שיציעו לכם את השירות במחירים שונים והתפקיד שלכם הוא לשאול את השאלות הבאות:
- כמה עולה המשלוח.
- מה האיכות והמוניטין של חברת המשלוחים.
- האם היא מבצעת משלוחים אל כל הארץ.
- מהי הזמינות ובתוך כמה זמן אפשר להביא את המוצר אל הלקוח.
- אם מדובר במוצרים שבירים, מתכלים או במוצרים בעלי נפח גבוה, יש להעמיק בסקר השוק ולבחור חברת שליחויות שתדע לענות על הצורך שלכם ועדיין לשמור על עלויות סבירות ומשתלמות כלכלית.
ניהול חכם של התשלומים בחנות
המרכיב הבא בשלבים שיהפכו את החנות שלכם למצליחה הוא אפשרויות התשלום ומערכת הסליקה. כאן עומדים לפניכם אפשרויות רבות שישפיעו הן על העלויות שלכם והן על אחוזי הרכישה באתר.
לפני שאתם רצים בהתלהבות ורוכשים מערכת מתקדמת ויקרה, תשאלו את עצמכם כמה היא יכולה באמת לעזור לכם. כדי להבין זאת, בואו ונראה בקצרה אילו אפשרויות עומדות בפניכם:
שימוש בפייפל
מי לא מכיר את חברת פייפל? מדובר בענק הסליקה האינטרנטי אולי הגדול בעולם שזוכה למוניטין ולאמון רבים מצד הלקוחות.
היתרונות
- הטמעה פשוטה מאוד – הכי פשוטה וזולה שיכול להיות.
- אפשר להתחיל ולקבל תשלומים באופן מידי.
- אפשרות לתשלום באמצעות חשבון פייפל או באמצעות כרטיס אשראי.
- אין חיוב קבוע עבור השירות – סלקת – שילמת.
- קבלת תשלום באופן מיידי.
חסרונות
- בהיקף מכירות גבוה במיוחד, העמלות הולכות ושוחקות את הרווח שלכם.
- לא ניתן לבצע רכישה בתשלומים.
למי מתאים?
- לכולם. הן לחנות בשלב ההתחלתי והן לחנויות ענקיות שמעוניינות לספק אפשרות תשלום נוספת.
- לא דורש ידע ומשאבים גבוהים ולכן יכול להיות מוטמע הן בבלוגים והן בחנויות מתוחכמות במחיר ממש זול ללא עלויות הקמה.
- מותג שמספק אמון ללקוח.
סליקת אשראי
סליקת אשראי היא דבר נחמד אבל יקר, במיוחד אם אתם עסק קטן. העמלות כאן נחלקות לשני חלקים – האחד הוא כמובן לחברות האשראי והשני היא לחברה שמספקת את שירות הסליקה.
כדי להטמיע מערכת סליקה של כרטיסי אשראי, עליכם לעמוד בדרישות של חברות האשראי והספק.
מעבר לכך, עליכם להתמקח ולבצע השוואת מחירים בקרה הספקים השונים מאחר שהשונות של המחיר גבוהה מאוד. בניגוד לפייפאל, כאן אתם חייבים להתמקח כדי לקבל תנאים טובים.
יתרונות
- אפשרות תשלומים מגוונת שיכולה להגדיל את אחוז ההמרה.
- ניתן לבצע רכישות בתשלומים – דבר שמתאים במיוחד לעסקאות בסכומים גבוהים.
- נוחות משתמש.
- במחזורי עסקאות גדולים, סליקה בכרטיסי אשראי הופכת לזולה יותר ביחס לפייפל.
חסרונות
- במידה שאתם עסק קטן, העלויות יכולות להיות גבוהות.
- הטמעה שדורשת בעל מקצוע.
- עלויות הקמה משתנות.
- מוגבלים בכמות העסקאות.
- דרישה מינימאלית לתשלום חודשי.
- התשלום אינו מיידי.
למי מתאים?
- לחנויות אינטרנטיות גדולות ומבוססות.
- לסכומי עסקה גבוהים שמצריכים תשלומים.